Het ijsfestival in Hwacheon: hoe een stad een nadeel kan omzetten in een voordeel

Op uitnodiging van de Koreaanse afdeling van de International Festivals and Events Association (IFEA) maakte ik afgelopen januari een reis naar Zuid Korea. De trip begon met een levendige workshop met de studenten Event Management van de Pai Chai Universiteit in Daejeon. De studenten hadden veel interesse voor het Rotterdamse coördinatie model en de rol die publieksonderzoek en -segmentering speelt in het Rotterdamse evenementenbeleid. Het was mooi om te zien dat je vandaag de dag overal ter wereld hetzelfde soort professionalisme en enthousiasme voor festivals en voor het werken in de festival industrie terug ziet. Internationale kennisuitwisseling binnen de sector is een feit en landen als Korea zijn zeer gedreven zich internationaal te manifesteren via de eigenheid van hun festivals.

Na het bezoek aan de universiteit vertrokken we naar Hwacheon, een stadje dat lang kampte met een slechte uitgangspositie. Het ligt een paar uur van de hoofdstad Seoul verstopt in de bergen bij de Koreaanse gedemilitariseerde zone, veruit de koudste regio van Zuid-Korea. Een lange tijd was het daardoor een extreem arme regio. Maar de visionaire burgemeester van de stad ontdekte de kracht van de vrijetijdsindustrie en met name de kracht van de evenementen.

AfbeeldingSinds een aantal jaren gebruikt men in de winter de bevroren rivier Hwacheoncheon voor een ijsfestival. Er vinden tal van activiteiten plaats en de indrukwekkende rivier zit dan vol met duizenden bezoekers die proberen om zoveel mogelijk forel te vangen door gaten in het ijs met kleine hengels. De echte stoere jongens probeerden zelfs de vis te vangen met hun blote handen. Daarnaast wordt er geschaatst, zijn er prachtige ijssculpturen en ijstunnels. Iedereen heeft een geweldige tijd, ondanks de kou. Je moet het zien om het te kunnen geloven. Ik was onder de indruk van het feit dat een festival onder deze omstandigheden zo’n succes kon zijn.

Ook de aankleding van de stad was bijzonder. De belangrijkste straten van de stad waren versierd met duizenden kleurrijke papieren lampionnen in de vorm van vissen, het logo van de stad en van het festival. Ze zorgden voor een sprookjesachtige festivalsfeer in de stad. In totaal trok het festival een paar honderdduizend mensen en kreeg het een enorme aandacht in de internationale pers, waaronder verschillende Amerikaanse tv-netwerken en vertegenwoordigers van Europese kranten. Zowel het dagblad Trouw als het Algemeen Dagblad besteedden er in Nederland aandacht aan. Ook in de zomer gebruikt de stad de rivier nog voor diverse evenementen, zoals een Water Festival en een Drakenbootfestival.

AfbeeldingAl met al is Hwacheon een uitstekend en inspirerend voorbeeld van hoe kleine en grote steden kunnen profiteren van evenementen. Het was dan ook volkomen terecht dat ik de burgemeester van Hwacheo tijdens de World Winter Cities Conferentie voor Burgemeesters die ook tijdens het festival plaats vond de IFEA World City Festivals Events Award mocht overhandigen.

© Johan Moerman
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s