Handen in de lucht

Begin februari vroeg Mendy Leguijt (brandmanager van Skyway Foundation) of wij, vanuit Rotterdam Festivals iets wilden vertellen over online marketing aan een twaalftal jonge organisatoren van het event Sencity op 25 mei in de Maassilo Rotterdam. Deze vrijwilligers komen tweewekelijks bij elkaar voor trainingen over communicatie, productie en dergelijke.

De vraag zou niet opvallend zijn als niet tussen haakjes de opmerking stond: ‘voor dove en slechthorende jongeren’. Een training over communicatie aan twaalf jongeren die niet of nauwelijks iets horen! Samen met mijn a.i. collega Kim van Zweeden ging ik de uitdaging aan.

Voor het zover was hadden we nog wel een aantal vragen. Want waar moet je rekening mee houden als je een presentatie geeft aan dove jongeren? Moet je langzamer praten? Je lippen goed bewegen? Pauzeren tussen de zinnen? Moet je rekening houden met de lengte van het verhaal?

Donderdagavond 7 maart was het zover. Zo rond zeven uur was bijna iedereen binnen. Jassen werden opgehangen, er werd een plekje aan de grote tafel gezocht, koffie of thee ingeschonken en de koekjes gingen rond. Het was nog even wachten op de tolk. Voor ons viel een grote ongemakkelijke stilte, maar daar bleek ons bezoek geen last van te hebben. We zagen drukke gebaren, verbaasde blikken, instemmend geknik of juist uitbundig gelach… Twaalf jongeren zoals elke andere groep jongeren die drukdoende hun laatste belevenissen, nieuwtjes, uitjes en ergernissen aan elkaar vertelden!

Om kwart over zeven was daar dan ook de tolk. Ze nam plaats aan het hoofd van de tafel tussen Kim en mij, sloeg hard op de tafel en vroeg de aandacht aan een ieder. We konden beginnen.

Ik gaf een korte inleiding over Rotterdam Festivals en daarna nam Kim het woord. Met een uitgebreide PowerPointpresentatie vertelde ze alle ins- en outs van de online marketingstrategie van Rotterdam Festivals, maar ook praktisch tips over het delen van berichten en het plaatsen van bijschriften daarbij, het aanmaken van fotoalbums, reageren op posts, inspelen op een hype en het volgen van andere accounts.WP workshop social media

Na een kleine pauze volgde een korte case: verzin je eigen online campagne! De vrijwilligers gingen in drie groepen aan de slag. Groep één deed dit voor Facebook, de volgende voor Twitter en een derde voor YouTube. Daar kwamen verrassende, goede ideeën uit. Blij werden wij van het enthousiasme en de creativiteit. Met nog wat korte aanvullingen, discussie in de groep en feedback ontstond een stapel voorstellen waarmee zij direct aan de slag konden.

Zo tegen negenen besloten we af te ronden. Er werden nog wat vragen gesteld, nog wat antwoorden gegeven en beloofd dat de presentatie hun kant op zou komen. We waren ondertussen gewend aan de ‘geluidloze’ drukte van twaalf jonge gebarende vrijwilligers. Daarom eindigden we niet met applaus, maar zwaaiden wij net als de rest onze handen in de lucht.
WP workshop social media 2

©Jeanette Kooter

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s