Europa ziet eindelijk noodzaak publiek, nu Rotterdam weer

Op 16 en 17 oktober was ik aanwezig in Brussel bij het congres European Audiences: 2020 and beyond, georganiseerd door de Europese commissie. Elk jaar organiseert de Europese Commissie een conferentie gericht op praktijkuitwisseling, waar projecten ondersteund via het programma Cultuur worden uitgenodigd om hun ervaringen en resultaten met collega’s te delen. Dit jaar is gekozen voor het thema publieksontwikkeling. Dit wordt een van de prioriteiten in het nieuwe programma Creative Europe – het toekomstige EU-financieringsprogramma voor de culturele en creatieve sector. Als Rotterdam Festivals waren we er mede te gast namens Audiences Europe Network (AEN). AEN is een internationaal netwerk en kennisuitwisselingsprogramma over publieksontwikkeling voor en door cultuurmanagers en culturele beleidsmakers. Rotterdam Festivals is al meer dan 10 jaar lid en momenteel ook voorzitter van dit netwerk dat zich al jarenlang inzet om het onderwerp ‘publiek’ op de Europese agenda te krijgen. Dus voor ons was deze conferentie een bijzonder moment.

AEN_Creative Europe_Europa_4

Een nieuw maar volwassen programma
Was vier jaar eerder het vragen naar de rol van publiek in het Europese programma nog ‘not done’, nu gaat het een centrale plaats innemen in het financieringsprogramma van de EU: een enorme stap voorwaarts. Maar zeker geen ondoordachte: de gekozen onderwerpen, de gevraagde best practices en de discussies waren van een verrassend volwassen niveau. Niet alleen vanuit marketingoogpunt werd er gekeken naar het betrekken van publiek, ook de eventuele rol bij productontwikkeling werd niet geschuwd. Zo leverde Doro Siepel van Theater Zuidplein een interessante bijdrage aan dit onderwerp van programmeren met/ vanuit het publiek waarmee ze in de wandelgangen een van de meest aangeklampte sprekers werd; haar balboekje zat voor 2 dagen vol en ze had een slapeloze nacht van de vele ideeën die de conferentie en de nieuwe contacten haar opleverden. Andere inspirerende projecten waren van Opening the book en Artichoke.

Waarom nu?
Zoals Ann Branch, hoofd van het Europese Cultuurprogramma meerdere malen omschreef: we constateren een soort paradigma verschuiving: van een mono dimensionaal naar een multidimensionaal tijdperk, als gevolg van de digitale revolutie die er heeft plaats gevonden. Dit heeft voorgoed de houding van het publiek ten opzichte van culturele instellingen veranderd. Men wil niet meer alleen ontvangen, men wil participeren. Het gaat om brede toegang voor het publiek, participatie en representatie. Of te wel om broadening, deepening and diversifying. Publieksontwikkeling is een multidimensionaal concept met culturele, sociale en economische dimensies. Het gaat om het opbouwen van nieuw publiek, het verdiepen van relaties met reeds bestaand publiek en het diversifiëren van publiek. Door onderzoek en ervaring zijn nu de tools gereed om serieus met deze onderwerpen aan de slag te gaan.

Muziek in de oren
Voor de partners in het Audiences Europe Network klonk dit alles als muziek in de oren. Rich Hadley, coordinator van AEN, vatte dit in het slotdebat mooi samen: “it’s all about building relationships, authentic communication and collecting valuable data”. In de discussie met de zaal werd hij bijgevallen door leden van het netwerk die het belang onderstreepten van data verzamelen en evidence based werken. Binnen AEN zijn hier al vele goede voorbeelden van: UK, België en Nederland. Aan goede dataverzameling en afstemming ontbreekt het nog op Europees niveau. Dit werd ’s middags bij de presentatie van het nieuwe Creative Europe programma bevestigd: gebrek aan data wordt als een van de uitdagingen en prioriteiten in het programma genoemd. Een kans die wij vanuit AEN en Rotterdam goed zouden kunnen benutten.

AEN_Creative Europe_Europa_1

Trots
Onze pioniersrol en aanwezigheid in Brussel hebben er mede voor gezorgd dat wij op 3 december op het congres Cultuur in beeld een workshop over publieksontwikkeling hebben mogen geven, iets waar we trots op zijn. Laten we hopen dat Rotterdam dat ook op ons blijft. Ondanks de kortingen op ons onderzoeksbudget blijft Rotterdam Festivals , mede op wens van de Rotterdamse instellingen, zich inzetten voor onderzoek naar publiek (instellingen overstijgend). Met de schaarse middelen die ons resten proberen wij de voorsprong die we nu nog hebben niet teveel te laten inlopen. Wij willen voorlopers blijven.

© Cynthia Dekker

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s